اطلاعات اولیه درباره بیماری مزمن کلیوی

یکشنبه 12 نوامبر 2017 admin 5362 بازدید

بیماری مزمن کلیوی (CKD) چیست؟

کارکرد کلیه‌‌ی سالم شامل حذف آب اضافی و ضایعات از بدن، کمک به کنترل فشار خون، متعادل نگه‌داشتن مواد شیمیایی بدن، حفظ قدرت استخوان‌ها، دستور به بدن برای ساخت گلبول‌های قرمز و کمک به رشد طبیعی کودکان می‌شود. بیماری مزمن کلیوی (CKD) زمانی اتفاق می‌افتد که کلیه‌ها دیگر نمی‌توانند سموم و ضایعات را از خون پاک‌سازی کرده و عملکردشان را به‌صورت کامل و بی‌نقص ارائه دهند. این شرایط می‌تواند به‌صورت ناگهانی یا در مرور زمان اتفاق بیافتد.

 

اطلاعات اولیه درباره بیماری مزمن کلیوی

 

نارسایی حاد کلیه چیست؟

در اینجا واژه‌ی «حاد» به معنای ناگهانی است، بنابراین نارسایی حاد کلیه به معنای نقصان ناگهانی در عملکرد آن‌هاست که غالباً به‌واسطه‌ی یک سم (یک آلرژی دارویی یا سم)، خونریزی شدید یا زخم به وجود می‌آید. از دیالیز برای پاک‌سازی خون و استراحت دادن به کلیه‌ها استفاده می‌کنند. اگر علت ایجاد بیماری برطرف شود، امکان دارد کلیه‌ها بتوانند عملکردشان را به‌صورت نسبی یا کلی بازیابی کنند.

 

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه در زمانی اتفاق می‌افتد که مواد موجود در ادرار تشکیل بلور می‌دهند. سنگ کلیه می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. سنگ‌های بزرگ می‌توانند به کلیه آسیب بزنند؛ کوچک‌ها می‌توانند از طریق ادرار دفع شوند. ازآنجایی‌که بلورها لبه‌های تیز دارند، حتی عبور سنگ‌های کوچک نیز می‌تواند دردناک باشد. درمان آن بستگی به جنسی دارد که سنگ‌ها از آن ساخته شده‌اند.

همچنین بخوانید » بیماری کلیه : هر آنچه که لازم است بدانید

 

PTH چیست؟

هورمون پاراتیروئید (PTH) به‌واسطه‌ی تعدادی غده‌ی پاراتیروئید کوچک و لوبیامانند در گردن شما تولید می‌شود. وظیفه‌ی آن، صدور فرمان آزادسازی کلسیم در جریان خون است که آن را به استخوان‌ها اعلام می‌کند. PTH زیاد می‌تواند برای افرادی که بیماری مزمن کلیوی دارند مشکل‌ساز شود.

کلیه‌های سالم هورمونی تحت عنوان کلسیتریول را به شکل ویتامین دی فعال تبدیل می‌کنند. کلسیتریول به بدنتان اجازه می‌دهد که کلسیم را از غذای مصرفی جذب کند. زمانی که کلیه‌ها به‌خوبی کار نمی‌کنند، کلسیتریول کمتری تولید می‌شود؛ بنابراین حتی اگر کلسیم مصرف کنید، بدنتان نمی‌تواند آن را جذب کند. PTH وارد عمل می‌شود تا از وجود کلسیم کافی در خونتان مطمئن شود. در گذر زمان، همین امر می‌تواند استخوان‌هایتان را تضعیف کند.

یک آزمایش خون می‌‎تواند میزان PTH و بیشتر بودن آن نسبت به شرایط معمول را نشان دهد. اگر مقدار آن بیشتر باشد، امکان دارد دکتر مصرف شکلی از ویتامین دی را برایتان تجویز نماید.

همچنین بخوانید » کراتینین چیست و چگونه می توان آن را کاهش داد ؟

 

نشانه‌های بیماری مزمن کلیوی چه هستند؟

اطلاع در مورد نشانه‌های بیماری مزمن کلیوی می‌تواند در راستای پیگیری زودهنگام و درمان آن‌ها کمک‌ کند. نشانه‌ها شامل این موارد می‌شوند:

تغییر در ادرار – اگر ادرارتان نسبت به قبل کمتر یا بیشتر شده، موقع ادرار احساس فشار می‌کنید، رنگ ادرارتان عوض شده، ادرارتان حباب‌دار یا کف‌آلود است یا اینکه شب‌ها مجبورید برای ادرار از خواب بلند شوید.

تورم کف پا، مچ پا، کف دست یا صورت – سیالی که کلیه‌ها قادر به دفع آن نیستند، می‌تواند در این بافت‌ها باقی بماند.

خستگی یا ضعف – شکل‌گیری ضایعات یا کمبود گلبول‌های قرمز (کم‌خونی) در زمان معیوب شدن کلیه‌ها، می‌تواند منجر به خستگی یا ضعف شود.

تنگی نفس – نارسایی کلیوی را گاهی اوقات با آسم یا بیماری قلبی اشتباه می‌گیرند، زیرا داخل ریه‌های شما سیال شکل می‌گیرد.

تنفس آمونیاکی یا طعم فلز و آمونیاک در دهان – ضایعاتی که داخل بدن شکل گرفته‌اند می‌توانند تنفس بد، تغییر طعم یا حتی بیزاری از غذاهای پروتئینی نظیر گوشت را به همراه داشته باشند.

درد کمر یا پهلو – کلیه‌ها در طرفین نخاع و در پشت بدن قرار دارند.

خارش – شکل‌گیری ضایعات در بدن می‌تواند خارش شدید، علی‌الخصوص در پاها را به همراه داشته باشد.

از دست دادن اشتها

تهوع یا استفراغ

حملات قندی بیشتر، در صورت داشتن دیابت

اگر باور دارید که هریک از نشانه‌های بالا در شما وجود دارد، با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید. درصورتی‌که یکی از اعضای نزدیک خانواده بیماری کلیوی داشته یا از دیابت و فشار خون بالا رنج می‌برید، این عوامل اهمیت دوچندان پیدا می‌کنند، زیرا می‌توان آن‌ها را عمده‌ترین دلایل نارسایی کلیوی قلمداد نمود.

 

چگونه می‌توانم متوجه بیماری مزمن کلیوی شوم؟

بیماری کلیوی از طریق آزمایش یا نشانه‌های فوق‌الذکر تشخیص داده می‌شود. اگر میزان کراتینین و نیتروژن اوره (BUN) در خون یا میزان پروتئین در ادرار بالا باشد، احتمال بیماری مزمن کلیوی وجود دارد. دیابتی‌ها باید سالانه آزمایش ادرار بدهند تا میزان میکروآلبومین در آن‌ها مشخص گردد. میکروآلبومین نوعی پروتئین است که در آزمایش پروتئین ادرار استاندارد یافت نمی‌شود.

 

اگر نشانه‌های بیماری مزمن کلیوی دارم، باید چه کنم؟

پس از اینکه آزمایشات اولیه را انجام داده و نشانه‌های بیماری مزمن کلیوی را تشخیص دادید، باید به سراغ نفرولوژیست بروید که تخصص وی درمان بیماری‌های کلیوی می‌باشد. نفرولوژیست معایناتی را انجام داده و دارو یا تغییر سبک زندگی را به شما پیشنهاد می‌کند تا پیشروی بیماری کلیوی را آرام‌تر کنید.

 

از کجا می‌توانم اطلاعات بیشتری در مورد بیماری مزمن کلیوی به دست بیاورم؟

خیلی خوب است که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد بیماری کلیوی و دیالیز به دست بیاورید تا تصمیماتتان آگاهانه شود. با مراجعه به بخش مراقبت از کلیه در مجله پزشکی سلام، میتوانید از مقالات تخصصی و کاربردی در این زمینه استفاده نمایید.

مجله پزشکی ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی ترجمه و گردآوری شده از : Davita



مجله پزشکی سلام
این پست را برای دوستان خود ارسال کنید

دیدگاه کاربران

  • 25

    اللهم صل علی محمد و ال محمد

    سلام و ممنون از پستی ک درباره بیماریهای کلیه گذاشتید، من با یک حساسیت دارویی ب کو اموکسی کلاو ۶۲۵ یکسال درگیر بیماری هستم سرماخوردگیها و الرژی ب داروها رو جدی بگیرید.توضیحات این متن خیلی روان و قابل فهم بود

    پاسخ دهید یکشنبه 12 نوامبر 2017
  • 25

    ش ع ف

    باسلام ازتلاش شماعزیزان درشناخت ودرمان بیماریهای کلیوی صمیمینه سپاسگزارم موفق باشید

    پاسخ دهید یکشنبه 12 نوامبر 2017

+ارسال دیدگاه