مراحل ابتدایی بیماری مزمن کلیوی

چهارشنبه 15 مارس 2017 admin 1703 بازدید

بسیاری از افراد در مراحل اولیه (CKD مرحله‌ی ۱، ۲ و ۳-الف) خیلی کم علائم عجیب را در بدن مشاهده می‌کنند و به همین دلیل تشخیص CKD در آن‌ها دشوار است.

درهرحال درمان درست CKD در همان مراحل اولیه می‌تواند حداقل از سرعت پیشرفت بیماری بکاهد. به همین دلیل است که باید زود وارد میدان شوید و نشانه‌های مربوطه را تشخیص دهید.

 

مراحل اولیه بیماری کلیه

 

این امر چه معنایی دارد و نشانه‌هایش چه هستند؟

CKD مرحله‌ی اول

در CKD مرحله‌ی اول، میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) در مقدار معمول خود یعنی ۹۰ میلی‌لیتر بر دقیقه یا بیشتر قرار دارد. مرحله‌ی ۱ ملایم‌ترین شکل CKD بوده و امکان دارد بدون تشخیص خاصی از آن عبور شود، زیرا بیماران نشانه‎‌ی خیلی خاص و عجیبی را تجربه نمی‌کنند.

CKD مرحله‌ی دوم

فردی که CKD مرحله‌ی ۲ دارد، دارای آسیب کلیه بوده و کاهش اندکی در نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) وی مشاهده شده و مقدار آن به ۶۰ الی ۸۹ میلی‌لیتر بر دقیقه می‌رسد. حتی در این مرحله، معمولاً هیچ نشانه‌‎ای برای تعیین کلیه‌ی آسیب‌دیده وجود ندارد.

CKD مرحله‌ی ۳-الف

فردی که CKD مرحله‌ی ۳ دارد، آسیبی متوسط به کلیه‌اش وارد شده است. مرحله‌ی سوم CKD به دو زیرمرحله‌ی الف و ب تقسیم شده است. در مرحله‌ی ۳-الف، میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) به مقدار ۴۵-۵۹ میلی‌لیتر بر دقیقه کاهش می‌یابد. حتی در این مرحله نیز بیمار غالباً نشانه‌های خاصی مبنی بر آسیب کلیوی را تجربه نمی‌کند.

چه چیزهایی باید بدانم؟

در مراحل اولیه کاهش سرعت پیشرفت CKD و کاهش خطر سایر مشکلات ناشی از آن بسیار مهم است. در مراحل ۱، ۲ و ۳-الف از این بیماری، روش‌های محتاطانه نظیر برگزیدن سبک زندگی سالم، یک رژیم غذایی مخصوص و مصرف دارو برای توقف یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری کافی است. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما در راستای غذاهای مصرفی و غذاهای ممنوعه راهنمایی کند.

 

تغذیه برای افراد دارای بیماری کلیوی مزمن (CKD)

دکتر همه چیز را در مورد روش شناسایی و درمان اصولی بیماری کلیوی خواهد گفت. همچنین داروهایی تجویز خواهد کرد تا با مشکلاتی نظیر حفظ آب بدن و فشار خون بالا مواجه شوید. فشار خون بالا حتی می‌تواند در CKD مرحله‌ی اول مشاهده شود. لطفاً به دکتر مراجعه کنید تا فشار خونتان به صورت منظم بررسی شود.

 

چه می‌توانم بکنم؟

اقدامات پیش‌گیرانه‌ی زیر می‌توانند از کلیه‌های شما محافظت کرده و عملکردشان را حفظ کنند:

تا جایی که می‌توانید در مورد CKD و نحوه‌‎ی کندکردن پیشرفت این بیماری یاد بگیرید.

دکترتان را به صورت منظم ملاقات کنید.

تمام داروها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. آن‌ها برای سلامت و حال خوب شما بسیار مهم هستند. علی‌الخصوص در صورت داشتن دیابت و فشار خون بالا، این داروها می‌توانند نقش کنترل‌کننده را داشته باشند.

بیماری کلیه می‌تواند به صورت ارثی به وجود بیاید که این موضوع باید توسط پزشک توضیح داده شود.

اگر هرگونه تغییر را در الگوی ادرارتان متوجه شدید (مثلاً تغییر در بافت ادرار یا مشکل در ادرارکردن)، به پزشک اطلاع دهید.

داروهای مصرفی‌تان را بازبینی کنید و مطمئن شوید که داروهایی با کمترین تاثیر بر کلیه را مصرف می‌کنید.

غذای سالم بخورید (با دکتر تغذیه مشورت کنید تا توصیه‌های تخصصی بگیرید).

دخانیات را ترک کنید.

مصرف الکلتان را کاهش دهید.

اضافه وزنتان را کاهش دهید.

با فعالیت جسمی مداوم تناسب خودتان را حفظ کنید.

 

🔵 ترجمه و باز نویسی شده توسط گروه خدمات درمانی سلام

🔴 برگرفته از مقاله ی چاپ شده در پایگاه اینترنتی Nephrocare – برای دیدن نسخه انگلیسی اینجا را کلیک نمایید.



مجله پزشکی سلام
این پست را برای دوستان خود ارسال کنید

+ارسال دیدگاه