مراحل پایانی بیماری مزمن کلیوی

جمعه 17 مارس 2017 admin 2758 بازدید

 

مراحل پایانی بیماری مزمن کلیوی

 

 

در مراحل پایانی CKD شامل (۳-ب، ۴ و ۵) ، کارکرد کلیه به‌شدت افت می‌کند. به واسطه‌ی نقصان کلیه در راستای انجام عملکردهای مهمش، آب اضافی و ضایعات بدن داخل خون شکل می‌گیرند. این امر تحت عنوان اورمی شناخته می‌‎شود.

در این مراحل پایانی CKD، باید هر کاری انجام دهید تا روند پیشرفت بیماری کند شود و کار به نقصان کامل کلیه نرسد. اگر کلیه دچار نقصان کامل شود یعنی عملکرد آن به زیر ۱۰-۱۵ درصد از یک کلیه‌ی سالم افت می‌کند و به همین دلیل باید از دیالیز یا پیوند کلیه برای جایگزینی آن استفاده کنید. میزان دقیق GFR در شروع دیالیز بستگی به عوامل زیادی نظیر نوع بیماری کلیوی، سوءتغذیه، نشانه‌های اورمی و غیره دارد. لطفاً توصیه‌های پزشک را پیگیری کنید.

CKD مرحله‌ی ۳-ب

مرحله‌ی سوم CKD به دو زیرمرحله‌ی الف و ب تقسیم می‌شود. مرحله‌ی ۳-ب در دسته‌ی مراحل پایانی CKD قرار می‌گیرد. فردی که در مرحله‌ی ۳-ب CKD قرار دارد، آسیب متوسطی به کلیه‌اش وارد شده و GFR وی بین ۳۰-۴۴ میلی‌لیتر بر دقیقه است.

نشانه‌های شایعی که در این مرحله از CKD ظاهر می‌شوند شامل تعداد گلبول‌های خونی پایین، سوءتغذیه، درد استخوان، مورمورشدن یا بی‌حسی اعصاب، مشکل در تمرکز و کاهش محسوس در حال خوب افراد می‌شود.

CKD مرحله‌ی ۴

در CKD مرحله‌ی ۴، کلیه به واسطه‌ی رسیدن GFR به مقدار ۱۵-۳۰ میلی‌لیتر بر دقیقه آسیب جدی می‌بیند. علاوه بر نشانه‌های بالا، تعدادی دیگر از نشانه‌های شایع در این مرحله شامل بیماری استخوان، پاهای خسته، خارش پوست و کم‌خونی می‌شوند. کم‌خونی بدین‌معناست که شما گلبول‌های قرمز کافی را ندارید و همین امر خستگی، مشکل تمرکز، کاهش اشتها، تورم علی‌الخصوص در پاها و اطراف چشم، تنگی نفس و پوست رنگ‌پریده را برای شما در پی دارد.

CKD مرحله‌ی ۵

فردی که CKD مرحله‌ی ۵ دارد، دارای کلیه‌ی کاملاً آسیب‌دیده بوده و GFR وی به زیر ۱۵ میلی‌لیتر بر دقیقه افت می‌کند. کلیه تمام توانایی خودش برای کار بهینه را از دست می‌دهد. کم‌کم بیماری کلیه سطح عملکرد آن را به حدی کاهش می‌دهد که باید با استفاده از روش درمانی، جایگزینی را فراهم نمایید.

چه چیزهایی باید بدانم؟

در آخرین مرحله‌ی CKD، شما و دکترتان هر کاری خواهید کرد تا روند پیشرفت بیماری را متوقف کرده و به نقصان کامل کلیه نرسید. رژیم غذایی درست و روش درمان مهم‌تر از همیشه می‌شوند.

تغذیه‌ی CKD

همچنین باید در مورد یک درمان جایگزین کلیه فکر کنید؛ در مورد گزینه‌های مختلفی که در این زمینه وجود دارند یاد بگیرید و زمان کافی را برای آماده‌سازی طی کنید. سه گزینه‌ی مختلف برای جایگزینی عملکرد کلیه وجود دارند:

  • پیوند کلیه
  • همودیالیز
  • دیالیز صفاقی

چه باید بکنم؟

به منظور تاخیر در فرایند جایگزینی کلیه، باید تمامی احتمالات را به صورت همزمان لحاظ کرده و اقدامات زیر را انجام دهید:

به صورت منظم به دکتر کلیه مراجعه کنید.

اگر با چالش‌های سلامتی روبرو شدید، حتماً به دکتر بروید (مثلاً در صورت مشاهده‌ی نشانه‌‎های سرماخوردگی یا آنفلوانزا، ظهور نشانه‌های جدید یا بدترشدن علائم قبلی).

در مورد روش‌های درمانی جایگزین‌کردن کلیه یاد بگیرید و به همراه دکتران در زمینه‌ی مناسب‌ترین روش تصمیم بگیرید. به موقع کارتان را شروع کنید تا آماده‌سازی‌های لازم انجام شود.

تمام داروها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. آن‌ها برای سلامت و حال خوب شما بسیار مهم هستند. علی‌الخصوص در صورت داشتن دیابت و فشار خون بالا، این داروها می‌توانند نقش کنترل‌کننده را داشته باشند.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید (با دکتر تغذیه مشورت کنید تا توصیه‌های تخصصی بگیرید).

دخانیات را ترک کنید.

مصرف الکلتان را کاهش دهید.

با فعالیت جسمی مداوم تناسب خودتان را حفظ کنید.

در مورد تغییرات موردنیاز برای سبک زندگی یاد گرفته و سوال بپرسید.

به عنوان یک شرکت‌کننده‌ی فعال در برنامه‌ی مراقبت از کلیه‌تان حضور داشته باشید.

 

🔵 ترجمه و باز نویسی شده توسط گروه خدمات درمانی سلام

🔴 برگرفته از مقاله ی چاپ شده در پایگاه اینترنتی Nephrocare – برای دیدن نسخه انگلیسی اینجا را کلیک نمایید.



مجله پزشکی سلام
این پست را برای دوستان خود ارسال کنید

+ارسال دیدگاه