تاثیر فلاونول های کاکائو بر بهبود عملکرد رگ های خونی بیماران مبتلا به نارسایی کلیه

یکشنبه 24 سپتامبر 2017 admin 4577 بازدید

 

افزودن فلاونول های کاکائو به رژیم غذایی موجب بهبود عملکرد رگ های خونی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه می شود.

افراد مبتلا به نارسایی کلیه در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند و احتمال مرگ ناشی از علل قلبی و عروقی در این بیماران بیشتر از سایر علل است.

در حال حاضر محققان توصیه می نمایند که مصرف نوشیدنی غنی از فلاونول های کاکائو (و یا خوردن شکلات تیره/شکلات تلخ و یا نیمه شیرین)  باعث بهبود عملکرد رگ های خونی و کاهش فشار خون دیاستولیک در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه می شود.

 

تاثیر فلاونول های کاکائو بر بهبود عملکرد رگ های خونی بیماران مبتلا به نارسایی کلیه

 

به استناد نتیجه تحقیقات منتشر شده در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا Clinical Journal of the American Society of Nephrology/CJASN، مصرف نوشیدنی حاوی فلاونول های کاکائو (و یا خوردن شکلات تیره/شکلات تلخ و یا نیمه شیرین) باعث بهبود عملکرد رگهای خونی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه می شود. یافته های این تحقیق نشان می دهد که ترکیبات مشتق شده از منشأ گیاهی می توانند برای سلامت قلب و عروق بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، سودمند باشد.

بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در معرض افزایش خطر ابتلاء به مشکلات قلبی هستند و احتمال مرگ آنها ناشی از علل قلبی و عروقی بیشتر از سایر علل است. تغییر سبک زندگی و تغذیه برای حفظ سلامت عروقی و یا کاهش خطر ابتلا به بیماری عروقی می تواند به حفظ سلامت قلب این بیماران کمک کند، اما در حال حاضر روشهای درمانی مبتنی بر رژیم غذایی برای مقابله با بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه محدود می باشند.

دکتر تینوش رسّاف از بیمارستان دانشگاه اسن  آلمان (Tienush Rassaf, MD- University Hospital Essen, Germany) و همکارانش، قابلیت بالقوه فلاونول های کاکائو که از زیر گروه های پلی فنول های از منشأ گیاهی هستند و در  دانه کاکائو وجود دارند را مورد آزمایش قرار داده و نشان داده اند که اثرات سودمندی بر روی عملکرد رگ های خونی در افراد دارای کلیه سالم است.

تیم دکتر رسّاف، ۵۷ نفر از بیماران دیالیزی را به طور تصادفی انتخاب و گروهی از این بیماران، روزانه به مدت ۳۰ روز “نوشیدنی آزمایشی” غنی از فلاونول های کاکائو (۹۰۰ میلی گرم در روز) نوشیدند و گروه دیگر “نوشیدنی کنترلی” که از جمیع جهات محتوای مواد مغذی آن عینا مشابه “نوشیدنی آزمایشی”، ولی فاقد  فلاونول های کاکائو بود را نوشیدند.

پس از ۳۰ روز، محققان دریافتند که مصرف خوراکی فلاونول های کاکائو در بیماران به خوبی تحمل می شود و باعث بهبود عملکرد رگها و کاهش فشار خون دیاستولیک می شود. در گروهی که نوشیدنی کنترل مصرف می کردند، هیچ اثری مشاهده نشد.

دكتر رسّاف گفت: میزان بهبود اختلال عملکرد رگ ها چشمگیر و قابل مقایسه با تاثیر تجویز داروهای دسته استاتین ها و یا تغيير رژيم غذايي و شيوه زندگي بوده است. وی اضافه کرد “این که آیا این روش منجر به کاهش مرگ و میر می گردد هنوز روشن نیست و باید بررسی شود”.

دکتر کارماین زُکالی و دکتر فرانچسکا مالاماچی (Carmine Zoccali, MD and Francesca Mallamaci, MD) از موسسه فیزیولوژی بالینی شورای پژوهشی ملی ایتالیا

Consiglio Nazionale Delle Ricerche- Istituto di Fisiologia Clinica (CNR-IFC) in Italy

در مقاله ای مرتبط خاطر نشان کردند؛ “شیوع و تأثیر بیماری های قلبی و عروقی در بیماران دیالیزی به قدری ویرانگر است که یافتن روش مداخله ای امیدوار کننده ای مانند فلاونول های کاکائو، ارزش دارد مورد توجه کامل جامعۀ نفرولوژی قرار گیرد “. آنها افزودند اگر یافته ها در این زمینه در مطالعات بیشتر تایید شوند، ممکن است نقطه عطفی در مراقبت از بیماران کلیوی باشند.

 

» ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

 

ترجمه و گردآوری شده از  :

🔵 منبع  ۱: سایت اینترنتی Science Daily

🔵 منبع  ۲: انجمن نفرولوژی آمریکا (ASN) (۱)

🔵 منبع  ۳: انجمن نفرولوژی آمریکا (ASN) (۲)



مجله پزشکی سلام
این پست را برای دوستان خود ارسال کنید

+ارسال دیدگاه