بومی سازی انواع غشا های تصفیه آب به همت پژوهشگران دانشگاه شریف

شنبه 05 آگوست 2017 admin 561 بازدید

به گزارش گروه سلام و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، در مراسم افتتاح که با حضور مهندس محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد خط تولید انواع غشاءهای تصفیه آب به بهره برداری رسید.

در ابتدای این برنامه دکتر یونس دوست مدیر شرکت غشاگستر دالاهو طی سخنانی به ضرورت اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: بحران آب در کشور سبب شد تا با انتخاب یک تیم از دانشگاه صنعتی شریف و امضای قرارداد برای تأمین دانش فنی و ماشین آلات تولید ۲۲ هزار و ۵۰۰ ماژول استاندار برای مرحله اول خط تولید تصفیه آب با موفقیت به بهره برداری برسد.

بومی سازی انواع غشاهای تصفیه آب

در ادامه آیین افتتاحیه خط تولید انواع غشاءهای تصفیه آب دکتر موسوی مجری طرح و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه شریف طی سخنانی گفت: موضوع غشاء تصفیه آب از سال ۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یک نیاز اساسی مطرح و پس از ۱۸ سال فعالیت سرانجام یک فناوری از دل آزمایشگاه استخراج شد که امیدواریم مدلی برای حل مسائل صنعتی کشور و نیاز جامعه در بیاید.

در ادامه برنامه دکتر معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت طی سخنانی گفت: ایدرو با تکیه بر دانش و خلاقیت متخصصان توانمند داخلی و با انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی شریف، نسبت به طراحی، ساخت تجهیزات، ماشین آلات و تدوین دانش فنی این طرح و تأسیس شرکت غشاگستر «دالاهو» نسبت به تولید و تجاری سازی این محصول دانش بنیان در شهرک تحقیقاتی کاوش اقدام کرده است.

مدیر عامل ایدرو گفت: این محصول هیچ گونه نمونه مشابه در ایران نداشته و صددرصد این محصول وارداتی است و هم اکنون سالانه حدود ۱۰۰ هزار انواع ماژول‌های ممبران تصفیه آب وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور به لحاظ زیست محیطی، کمبود و هدر رفت منابع آبی دچار مشکل است، گفت: این طرح یک فرصت طلایی را در این باره فراهم می‌آورد.

در ادامه این برنامه دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس جمهور طی سخنانی گفت: اگر صنعت کشاورزی و اقتصاد بخواهند رشد واقعی داشته باشند باید با بهره گیری از فناوری روز رشد سبز را دنبال کنند.

وی با اشاره به بحث بحران آب و ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی گفت: ممبران بخشی از صنعت و اقتصاد سبز کشور است.

دکتر ابتکار با یادآوری بحران آب و روند تغییر اقلیم، افزایش دما، کاهش بارندگی و تنش آبی در ۴۰ سال اخیر تأکید کرد: مدیریت صحیح آب و جلوگیری از آلودگی و نیز بازچرخانی آب در حوزه‌های شهری، کشاورزی و صنعت ضرورت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افتتاح واحد تولید فیلترهای ممبران نمونه موفقی از همکاری صنعتی و مجموعه دانشگاهی است و این همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند.

مهندس نعمت زاده افزود: تولید غشای تصفیه آب الگوی موفق همکاری صنعت و دانشگاه است.

وی در افتتاح خط تولید انواع غشای‌های تصفیه صنعت آب تأکید کرد: این همکاری باید با دیدگاه صادراتی تداوم داشته باشد و پیشنهاد می‌کنم واحد مستقلی برای همکاری‌های صنعت و دانشگاه مشخص شود و جدی‌تر از گذشته با زمان بندی دقیق و استفاده از امکانات ایدرو صنعت و دانشگاه را بسیج کنیم و هرسال چند کار پژوهشی مشترک را به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی به مسائل علمی آموزشی و ارتقای توان علمی کشور علاقه‌مند است و این در حالی است که ضرورت تولید این محصول وجود داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اظهار امیدواری کرد: این فعالیت‌ها در محلی مناسب و با ظرفیت و دیدگاه صادراتی تولید شود زیرا این محصول تاکنون تنها در دست چند شرکت بوده است.



مجله پزشکی سلام
این پست را برای دوستان خود ارسال کنید

+ارسال دیدگاه